Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Nu är det dags för mig att dra igång min första projekttråd på det här forumet. Föremålen för projektet är de gamla powertrimcylindrarna till mitt Volvo Penta 290 SP-drev.

Första sommaren med båten (2011) märkte jag att drevet inte höll inställd trimvinkel under belastning. Jag fick trycka upp drevet lite då och då för att det inte skulle gå ned till lägsta läget. Utan belastning höll det dock läget. Efter lite research insåg jag att det troligaste var att ett par mycket små O-ringar i trimpumpen var orsaken så förra vintern renoverade upp pumpen. O-ringarna var mycket riktigt väldigt dåliga, den ena var så dålig att den inte existerade!

Nu kanske trimsystemet fungerar som det ska, vi hade båten på land denna sommar för epoxibehandling så jag har inte kunnat testa, men då jag är en proaktiv person så tänkte jag passa på att renovera trimcylindrarna när jag ändå är igång. På eBay har jag hittat en kille i Canada som säljer de O-ringar och packningar som behövs för att göra detta. Drev.se har också en sats om man hellre vill handla på hemmaplan, priset är bara marginellt högre.

Då börjar vi!

Först och främst måste cylindrarna tar isär. Detta kan göras med dem sittande kvar i skölden men jag valde att ta loss dem för att även kunna renovera utsidan av dem samtidigt som jag kommer åt att fixa till skölden lite. Hur man tar loss cylindrarna är ett kapitel för sig och kanske gör jag en liten tråd om det också.

Så här ser cylindrarna ut direkt från båten. Skitiga och med rester efter att någon härjat med någon sprayfärg.
Bild


Detta är hydraulrören. Dessa ska rengöras och poleras. Jag var helt övertygad om att de var i rostfritt men eftersom man lätt ruggar upp ytan med nylonduk så är jag säker på att de är i aluminium. Försiktighet anbefalles med andra ord när man grejar med dem.
Bild



Här följer lite närbilder som visar hur slitna cylindrarna är på utsidan.

Bild
Bild
Bild
Bild


Efter lite rengöring med Rönnqvist båtbottentvätt:

Bild
Bild
Bild

Här är stället där oxideringen tärt mest. Det är ganska mjukt och geggigt men just där är det rejält med gods så jag är inte så orolig.
Bild

Nu har jag kört med färgborttagningsmedel för att få bort resterna efter graffitimålaren.
Bild

Här är det geggiga stället.
Bild

Nästa steg är att ta isär cylindrarna. Tekniken för detta skiljer sig lite mellan den gamla omålade modellen som jag har, med rektangulära gavlar, mot den nyare svarta med runda gavlar. Det som skiljer är att den gamla modellen kan tas isär utan specialverktyg medan de nya kräver en nyckel i stil med de man använder för att dra fast skivor till vinkelkapen.

Min största frustration i livet är att jag bor i lägenhet och inte har tillgång till en verkstad med en stabil arbetsbänk och ett rejält skruvstäd. Jag har en balkong och en Black & Decker "Workbench" vilken funkar till ganska mycket men det är ju inget skruvstäd direkt. Nåja, man tager vad man haver så den ena cylindern spändes fast mha två aluminiumplattor och jag spände till det som kallas "strap wrench" på engelska (vet inte vad det heter på Svenska). Jag drog allt vad jag hade men givetvis hände absolut ingenting. Jag har haft en omfattande mailväxling med killen i Canada (som hjälpte mig enormt när jag skulle få loss cylindrarna från skölden) och tipset han gav var att värma gaveln med en blåslampa så oxiden skulle knäckas. Jag värmde på ganska rejält och testade igen. Den här gången hörde jag ett litet "klick"...var det arbetsbänken som knakade...? Jag vände på verktyget och drog åt andra hållet (också enligt tips från Canada) och samma klick hördes. Jag tyckte mig ana att gaveln faktiskt rört sig någon grad så jag körde på rejält med 5-56 och testade att dra lite fram och tillbaka. Till slut började gaveln faktiskt röra på sig! Med lite mer 5-56 kunde jag till slut skruva av gaveln helt.

Här gäller det att vara lite försiktig och tänka på att man drar kolven precis rakt ut. Kolven är rostfri och cylinderloppet är ju aluminium så när man drar ut kolven ska man se till att det bara är packningen som glider mot cylinderväggen. Så här ser det ut när kolven är ute samt verktyget jag använde för att vrida runt cylindern.
Bild

Mer kommer!
Senast redigerad av Paxman den 16 maj 2013, 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Kolvarna ser ut att vara i hyggligt bra skick. Hörnet på alugavlarna är känsligst men dina ser ut att vara ok.
Att putsa kolvarna med stålborste går bra , jag använder en mjuk roterande stålborste från Biltema, tvätta efteråt.
Du skrev något om Peramtex no3 vilket i och för sig går bra att använda. Volvo rekommenderar peramtex för korrosionskydd på dreven när de monteras ihop.
Vill man ha helt täta gängkopplingar i större diemsioner kan man med fördel använda Loctite 577 som är universal tätning för alla gängkopplingar även vatten.
För mindre diameter på kopplingar använder Loctite 542.
http://www.loctite55.se/?FOLDERID=18206

På de nyare kolvarna är alltid rören "jordade" med en flexibel vajer. Ansluten på rörklammern och mot gods i skölden genom en av plast skruvarna som täcker fettnippel anslutningen, som du troligen använde för at trycka ut upphängningspinnarna till hydraulkolvarna.

Är du behov av delar har jag en hel del med begagnade rör och annat till dessa kolvar. Hör av dig på mail om det är något du saknar.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Du skrev att drev.se hade o-ringarna du menade väl http://www.drevdelar.se/ ??
Det är två helt olika företag.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Kolvarna ser ut att vara i hyggligt bra skick. Hörnet på alugavlarna är känsligst men dina ser ut att vara ok.
Jo, jag tror de är OK när det gäller de väsentliga delarna men på några ställen är det rejäla gropar in i godset. Insidan på den jag öppnat ser dock otroligt bra ut! När du skriver "hörnet på gavlarna" var menar du då?
På de nyare kolvarna är alltid rören "jordade" med en flexibel vajer. Ansluten på rörklammern och mot gods i skölden genom en av plast skruvarna som täcker fettnippel anslutningen, som du troligen använde för at trycka ut upphängningspinnarna till hydraulkolvarna.
Även mina rör har denna jordkabel, den skymtar på bilden med rören. Den går från klämman som sitter till vänster och går sedan mellan rören åt höger. Den kopplas mot skölden med hjälp av en förminskning i rostfritt i ett av hålen som används för att trycka ut cylindertapparna i drevet.
Är du behov av delar har jag en hel del med begagnade rör och annat till dessa kolvar. Hör av dig på mail om det är något du saknar.

/Lars
Toppen att veta! När man fixar med så här gamla grejer är man alltid lite orolig att man ska råka förstöra någon liten komponent och så står man där med en pryl som inte fungerar längre.

Och visst menade jag drevdelar.se...jag ber om ursäkt för felskrivningen...ibland är fingrarna snabbare än hjärnan... :oops:

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Cylinderloppet ser mycket bra ut! Inte en repa eller några som helst tecken på förslitning vilket nästan är lite förvånande med tanke på hur gamla cylindrarna är. Det är svårt att fota ett rör så ni får tro mig på mina ord... :lol:

Bild



Även kolven och dess stång ser fint ut. En antydan precis i vändpunkten men det är bara optiskt och inget som känns med fingret. Det ljusare till vänster är någon slags beläggning som inte heller känns. Jag ska se ifall det går att putsa bort det på något sätt.

Bild



Det är inte direkt kliniskt rent i systemet...

Bild


Mycket skräp som måste bort. Alla förband ska tätas med Permatex Aviation #3 vid montering. Detta för att få till ett 100% tätt förband så att ingen fukt ska få tillträde och kunna orsaka korrosion. Permatexen härdar inte ut helt vilket i kombination med att det tätar borgar för att det kommer bli mycket enklare att få isär grejerna i framtiden om det skulle behövas.

Bild


Nästa steg i denna operation är att lossa kolven från stötstången. Denna sitter givetvis också stenhårt och det stora problemet är att det inte går att greppa den utan att förstöra glidytan. Tipset jag har fått är att borra två hål i den platta ytan på kolvens undersida och använda ett verktyg som ser ut som nyckeln man använder för att dra fast skivan på en vinkelkap. Med min begränsade tillgång till riktiga verkstadsgrejer har gjort att jag varit tvungen att lämna bort detta jobb. Min kära "Work bench" är helt enkelt inte tillräckligt stabil för att jag ska kunna få krafterna att verka på rätt sätt. Dessutom krävs nog en pelarborrmaskin för att få till hålen i kolven. Jag vände mig därför till min lokala smed som hjälpt mig tidigare med lite andra grejer. De får också skruva av de tre resterande gavlarna. Jag hoppas bara att de uppfattade vilka delar som är viktiga att ytorna bevaras på! :roll:

Förhoppningsvis får jag tillbaka grejerna redan imorgon (i användbart skick!) och då fortsätter rapporteringen!
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

korrosion och hål är vanligt på gavelns ytre hörn inom röda cirkeln
gavel.jpg
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Jag har sett att något av dessa hörn har en grop men den ser inte värre ut än någon av de andra så förhoppningsvis är den inte så djup. Min tanke med dessa gropar och kratrar är att ikläda mig rollen som tandläkare! :D Ett runt slipstift på Dremeln och sedan göra precis så som tandis gör, slipa bort allt som är dåligt ned till rent aluminium. Jag har läst att korrosion i aluminium fungerar precis som i stål, får man inte bort allt så kommer det fortsätta äta upp materialet vad man än lägger ovanpå (precis som karies i tänderna!).

När jag fått bort allt som är dåligt ska jag lägga på en etsande grund, fylla ut det jag tagit bort med en produkt som heter JB Weld, finspackla med aluminiumspackel och sedan avsluta med VPs originalfärg.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Jag tar ganska mycket bilder när jag gör den här typen av projekt men det känns dumt att lägga in alla i den här tråden. Om det finns intresse att se fler än de som visas här går det fint att kika i detta album. Där kommer alla bilder läggas in och sen väljer jag ut några som jag använder i tråden.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Tips = etch primer på spray U-pol etch primer #8
http://www.billackonline.se/u-pol-washprimer/180-0

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Innan drev och sköld monterades på min båt hade jag chansen att fixa lite lacksläpp och min research ledde mig då till en produkt som heter Shop Primer av Spraymaster.

Denna firma ligger i Vallentuna så jag åkte dit och snackade med dem och de tyckte att produkten skulle vara perfekt för alu.detaljer under vattenytan. Jag fick köpa några sprayburkar av dem direkt på plats. Min erfarenhet av produkten är att den verkade fästa väldigt bra på aluminiumet men att VPs originalfärg inte fäste så bra på primern. Det kan dock ha berott på att jag var lite för snabb med att lägga på slutfärgen så primern kanske inte hade härdat ut ordentligt.

Tror du att U-pol är ett bättre val eller kan jag köra vidare med Shop Primern?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

U-Pol fungerar rätt bra men tyvärr är det svårt att få lacken att sitta när man gör det själv. Jga har kört med U-pol och volvos färg det fungerar rätt bra.
De som kan lacka drev och aluminum är Vallentuna sandbläster , har själv lackat min skölden där och även en hel del drev det blev ett mycket bra resultat. Erkänt bra resultat.

Har ingen erfarenhet av primern du nämner.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Det viktigaste är ju att primern biter bra på aluminiumet så att korrosionen stoppas, om topplacken fäster sämre är inte lika viktigt även om det ser tråkigt ut. Det går ju alltid att bättringslacka vid behov men om korrosionen får fäste är det värre.

Hmm, undrar om det inte var Vallentuna bläster som förstörde huven på min veteranbil...men det var mååååååånga år sedan och de ordnade så den spacklades upp och grundades av någon lackfirma efter att jag bråkat med dem. :roll:
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Vt sanbläster har lackakt minst 4 drev och en sköld åt mig , resultatet var mycket bra även efter ett par säsonger i sjön. Man bör dock maska drevet själv annars är det lack överallt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Minns du vad de tar för att blästra och lacka ett drev? Jag förutsätter att de lägger en ets-primer innan de lackar?

Jag har ingen anledning att tro att de gör dåliga jobb. Som jag skrev så var det väldigt många år sedan incidenten med huven och killen som blästrade den kanske inte ens finns kvar där. Man förlorar bara själv på att döma någon för evigt! Sen är jag ju inte ens säker på att det var just VT bläster heller! :mrgreen:
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Nbottning »

Paxman skrev:... Man förlorar bara själv på att döma någon för evigt!:
OT, men jag ville bra säga, kloka ord!
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Skriv svar